Dla rodziców

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MOTORYKĘ ARTYKULATORÓW ORAZ ĆWICZENIA ODDECHOWE DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNY

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MOTORYKĘ ARTYKULATORÓW

  • A. JĘZYK

    Ważne dla tej grupy ćwiczeń jest to, aby buzia była szeroko otwarta. Wargi, zęby, szczęka nie biorą udziału w ćwiczeniach.

1. Otwieramy szeroko buzię i wysuwamy ostry język (wargi muszą być suche, język nie dotyka warg).

2. Czubek wąskiego języka kierujemy w kąciki warg, raz w jedną, raz w drugą stronę (tzw. „wahadełko”)

3. Buzia szeroko otwarta – unosimy szeroki język do górnych zębów (tworzymy z języka miseczkę).

4. Unosimy czubek języka na górną wargę, raz język wąski, raz szeroki.

5. Czubek języka przesuwamy po wewnętrznej stronie górnych, a następnie dolnych zębów, żuchwa (szczęka dolna) nie porusza się, pracuje tylko język.

6. Czubkiem języka liczymy górne zęby (ćwiczenie powinno być wykonane precyzyjnie, nie pomijamy żadnego ząbka).

7. Masujemy językiem podniebienie – buzia musi być szeroko otwarta.

8. Czubkiem języka wypychamy policzki – raz z jednej, raz z drugiej strony (tzw. „śliweczka”).

9. Kląsanie językiem – zabawa w konika.

10. Masaż języka – przeciskanie między zębami.

11. Unoszenie języka w kierunku nosa i opuszczanie do brody.

12. Wymawianie sylab: la, la, la; lo, lo, lo; le, le, le.

13. Wymawiane głosek t, d, n przez szybkie uderzanie końcem języka o podniebienie.

  • B. WARGI

1. Górną wargę zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną – ćwiczenie to wykonujemy naprzemiennie.

2. Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze.

3. Wysuwamy wargi jak przy głosce /u/ i rozchylamy jak przy głosce /i/ - ćwiczenie to wykonujemy naprzemiennie.

4. Wargi rozciągamy płasko jak przy głosce /i/.

5. Lekko wysuwamy wargi do przodu i kierujemy je raz w prawo, raz w lewo.

6. Ściągamy wargi do przodu i wykonujemy ruch okrężny najpierw w jedną, potem w druga stronę.

7. Górną wargą zasłaniamy górne zęby, dolną – dolne, otwieramy i zamykamy buzię.

8. Lekko wysuwamy wargi do przodu i przez zamknięte wargi wypychamy powietrze, parskamy, a następnie cmokamy.

9. Ściągamy wargi jak przy głosce /u/ i cmokamy.

10. Ściągamy wargi jak przy głosce /u/ i wykonujemy całuski, ale tak by było widać zęby.

11. Wargi jak przy głosce /u/ i podciągamy górną wargę do nosa (tzw. „ryjek”).

12. Ściągamy wargi w „ryjek” i wciągamy policzki do wewnątrz buzi.

13. Ściągamy wargi w „ryjek” i wciągamy policzki do wewnątrz buzi i cmokamy.

14.Gramy palcami na wargach.

15.Nadymamy policzki i powoli wypuszczamy powietrze.

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Należy pamiętać, by ćwiczeń oddechowych nie wykonywać zbyt długo, ponieważ może dojść do tzw. hiperwentylacji.

1. Głęboki wdech nosem i wydech ustami.

2. Głęboki wdech z uniesieniem ramion, przy wydechu opuszczamy ręce.

3. Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w jamie ustnej.

4. Dmuchanie na płomień świecy – tańczące płomień (odległość od płomienia 30 – 40 cm– tylko w obecności dorosłych).

5. Dmuchanie na płomień świecy przez rurkę, klucz.

6. Dmuchanie do rurki zanurzonej w wodzie.

7. Dmuchanie na papierowe łódki pływające po wodzie.

8. Dmuchanie na płatki bibuły przez słomkę.

9. Dmuchanie w balonik.

10. Gra na instrumentach dmuchanych: flet, organki, piszczałka, trąbka.

11. Dmuchanie na kulki z waty, piórka.

12. Przesuwanie drobinek papieru, bibułki przy pomocy słomki z jednego talerzyka na drugi.

13. Przesuwanie drobinek bibułki dmuchając w słomkę.

14. Chłodzenie gorącej zupy na talerzu (ręce ułożone na kształt głębokiego talerza) – dmuchanie ciągłym strumieniem.

15. Odtajanie zmarzniętej szyby – chuchanie ( długie, ciepłym strumieniem powietrza).

Jednorazowo nie można zmuszać dziecka do zbyt wielu ćwiczeń, gdyż ono szybko się męczy i zniechęca.

Zestaw ćwiczeń opracowała mgr Dorota Lewandowska logopeda – PP nr 36 we Włocławku